Czym jest pamięć mięśniowa?

Pamięć mięśniowa jest względnie nowym pojęciem. Jeszcze nie została uznana oficjalnie przez kręgi naukowe, ale wiele dowodów wskazuje na jej istnienie. Czym zatem jest? Dzięki niej dużo skuteczniejsze stają się nasze treningi nawet po dłuższej przerwie. Na czym polega pamięć mięśniowa inaczej nazywana pamięcią ciała i jaki ma wpływ na naszą aktywność oraz formę?

Grzechy sportowców

Każdy sportowiec ma na swoim koncie grzeszki. Podjadanie czy odpuszczanie planu treningowego może jednak zwieść całkowicie. Na szczęście nasze ciało dysponuje pamięcią mięśniową. Kiedy z powodu choroby, niesprzyjającej pogody czy zwykłego lenistwa przestaniemy regularnie ćwiczyć, nie wszystko jest stracone. Na ratunek przychodzi pamięć naszych mięśni. Powrót do treningów nie musi być zatem tak ciężki i szybciej osiągniecie upragniony cel. Mogą w tym także pomóc treningi online, które prowadzimy. Kontrola trenera idealnie motywuje oraz pozwala na bieżące ocenianie i monitorowanie efektów.

Mechanizm działania pamięci mięśniowej 

Miocyty, czyli komórki mięśniowe, są z natury duże, ale także mają zdolność do powiększania się. Wszystko dzięki bodźcom treningowym i zapewnieniu odpowiedniej ilości składników odżywczych, które można sobie dostarczać zbilansowaną dietą.   Proces wzrostowy w komórkach mięśniowych zwiększa liczbę jąder komórkowych, a ich większa ilość umożliwia efektywniejszą produkcję białek mięśniowych. Co to jednak ma wspólnego z pamięcią mięśniową? Nauka odpowiada. 

Nauka o pamięci mięśniowej 

Gdy przestajemy ćwiczyć, spadają nam także mięśnie, są one w takiej sytuacji niepotrzebne i stanowią dodatkowe energetyczne obciążenie. Na tym etapie dochodzi do sukcesywnego rozkładania białek mięśniowych na aminokwasy, które następnie są wykorzystywane do syntezy np. hormonów czy enzymów. Ciekawe jednak jest to, że procesowi temu nie towarzyszy zmniejszenie ilości jąder komórkowych. Mięśnie kurczą się, ale nadal mają zdolność do szybszego rozwoju. 

Pamięć mięśniowa pozwala na szybszy powrót do formy 

Sprowadza się do tego, że mięśnie, które były wystawiane już na działanie bodźców treningowych, nawet po dłuższej przerwie lepiej reagują na ponowne treningi niż te niewyćwiczone. Co za tym idzie, pamięć mięśniowa warunkuje, że zdecydowanie łatwiej wraca się do formy i sprawności nawet po wielu miesiącach czy latach bezczynności, niż budując ją od totalnego zera. Świetną opcją jest w takiej sytuacji skorzystanie ze wsparcia trenera personalnego, który dobierze odpowiedni plan treningowy. W naszej ofercie są treningi online, dzięki którym możecie przeprowadzać zaawansowane i najwyższej jakości ćwiczenia w domu.

 

Materiał powstał przy współpracy z Personalnetreningi.com